Fem grunner til å trene ute på vinteren

Visste du at helseeffekten kan bli bedre av å trene utendørs? Jeg elsker å løpe ute. Følelsen av å være sjef over sofaen. Gå med bestemte skritt mot skuffa for å hente treningstøy. Bøye seg ned og knyte sko. Forventningen som begynner å sitre. Åpne ytterdøra. Trekke inn den kalde, klare lufta. Tråkke over dørstokken, og få en umiddelbar bekreftelse på at du har tatt riktig valg også i dag. Skritte ut mot veien. Rette opp ryggen. La beina føre deg bortenfor sol og bortenfor måne, og bare nyte den deilige følelsen av å være fullstendig fri. 

Jeg liker å løpe. 

Og jeg elsker å løpe utendørs.

Det er noe sitrende deilig med å forlate masete mann og ugangs-unger, rot og neverending oppussingsprosjekt, haha, og bare løpe av meg slitenhet og frustrasjon. Til jeg blir glad, og lett til sinns igjen.


Foto: Tomas Jenssen
.

Jeg skal være ærlig. Det var en tøff overbevisningsjobb som måtte gjøres for å komme seg ut når regnet pisket mot ruta. Fryktinngytende snøbyger. Men etter at jeg brøt barrieren og bærre gjorde da har jeg ikke angret. Jeg vet ikke, det er som om du får en ekstra gnist av å ha utfordret deg selv - og mestret. Hvor mye man beiner på betyr ikke så mye, for du har allerede vunnet når du hopper over dørstokken og løper ut i vinterkulden. Og det fine er at den boosten gir ekstra motivasjon til å kjøre ei god økt. Eller kanskje det er fordi det er så kaldt at jeg ikke har noe valg...


Foto Tomas Jenssen
.

Hvorfor skal du trene utendørs på vinteren?

- Det er allsidig å trene ute, og perfekt for individuell tilpasning. Rolig gange eller motbakkeintervall? Styrketrening fra ei grein? Naturen står klar med åpne armer for å gi deg akkurat de utfordringer du søker.

- Friluftsliv gir dobbel helsegevinst. Ikke bare får du den fysiske treninga som er så helsebringende, men du får også mentalt påfyll som styrker deg. På mørke, tunge dager roper sofaen som høyest, men det er da man har mest effekt av å vise fingeren til sofaen. Gevinsten i form av rekreasjon kan ikke sammenlignes med å trene innendørs. 

- Du får masse frisk luft som er godt for kroppen. Visste du at inneklimaet betyr mest for helsen vår? Det er fordi vi tilbringer så mye tid innomhus, og en times løping ute er med på å forebygge dette.

- Helårsløpere sier vintertrening er en viktig faktor for å komme i god form, og om du for eksempel løper der det ikke er brøytet får du veldig godt utbytte av økten.

- Spennende naturmøter! Nå skal jeg ikke late som jeg fikk fullstendig panikk og løp hylende i motsatt retning de første gangene jeg løp meg på elg, men etter hvert har jeg blitt tryggere og nå setter jeg stor pris på de gangene jeg får sett dyr, høre fugler eller se at dyrespor krysser løypa mi.


.

Jeg er en frossenpinn av dimensjoner, men jeg kler meg godt og syns det er deilig med kald luft når jeg trener. Jeg elsker følelsen av å pruste ut frostrøyk mens føttene mine lager knitrelyd mot snøen. Dessuten er det fantastisk deilig å hoppe i en varm dusj med iskalde lår.. 

Leg day for småbarnsforeldre

Dere skulle sett naboen og meg heromdagen, stiv kuling og haggelbyger. Gjett om vi følte oss barske etterpå! Pleier du å trene utendørs om vinteren? Del gjerne om du vil inspirere andre til å omfavne vinteren!

Følg bloggen på Facebook

4 kommentarer Skjul

Kirsti

05.12.2016 kl.13:13

Så enig. Ikke mye som slår trening ute. Heller ikke om vinteren. Dersom man får med seg dagslyset , er det bonus, men å trene i mørket med hodelykt eller i lysløype, har det din sjarm også.

Jeg får masse energi når jeg kommer meg ut! Klær og utstyr har mye å si for meg. Klær som tåler vann, snø, søle og mange runder i vaskemaskin er viktig. Å holde seg ganske tørr og iallfall varm er nødvendig, ull og superundertøy, bukse med god passform etc . Gode sko, jeg har både joggesko, terrengjoggesko og joggesko med pigger, det er alltid noe som passer dagens føre. Og pga ryggen bruker jeg også gåstaver. Det er effektivt! Man går fortere og stødigere.

Ett siste tips: gå ru der, da kan man ikke bare snu ....jeg har runder med ulik lengde, 30 min, 40 min etc,, velger en som passer tid og humør. Hurra for uteliv! Og etter en stund blir man avhengig, Haha!
EventyrElin

05.12.2016 kl.13:27

Kirsti: Genialt med runder, ja! For da kan man ikke bare ombestemme seg og gjøre løypa kortere fordi man blir sliten i viljestyrken underveis... ;) Naboen og jeg sprang rundt her i det forferdelige været, og gjett om det var digg å løpe i snøen. Det kjentes i hekken dagen derpå :-D
Kirsti

05.12.2016 kl.13:42

Haha, sliten i viljestyrken! Godt uttrykk! Jeg pleier få vondt i velviljen 😊
EventyrElin

05.12.2016 kl.14:36

Kirsti: :-D Den er også velkjent ;-)

Skriv en ny kommentar

hits