Stygg stue, naken kropp

Da jeg vokste opp var det i en barndom fullstendig skjermet fra press om utvise perfekthet. Bilen var god nok s lenge den gikk. Huset var godt nok s lenge det var ryddig og rent. Klrne vi gikk i hadde ingen merker, og mange var arvet fra et eldre sskenbarn. Det var frst p ungdomsskolen vi begynte ane konturene av et samfunn med forventninger om ytre verdier, for min del i form av min aller frste Levisbukse.

Jeg flyttet fra den noks skjermede bygda (husk, vi hadde ikke sosiale medier da) inn til byen og gradvis lrte jeg bli oppmerksom p og lytte til de hierarkiske fortellingene i samfunnet om hva som var bra, kult, anerkjent, innafor.

Det handler om identitet.

Det handler om verdier.

Om et samfunn i overflod hvor det er viktig se og bli sett.

Det er ikke bare kroppen vrsom utsettes for press. Samfunnets felles hyllest av hva vi br strebe etter finnesoveralt. Den perfekte bilen. Den perfekte garderoben. Den perfekte sofaen. Den perfekte grillen. Den perfekte ferien. De perfekte solbrillene. Den perfekte jobben. Det perfekte nabolaget. De perfekte vennene, den perfekte partneren, de perfekte barna.

Utstillingvinduet er ditt, det er du som har regien.

Med sosiale medier forsterkes disse tydelige fortellingene om hva som er like, og selv ikke for voksne, selvstendige og i utgangspunktet trygge mennesker er det enkelt hoppe av denne karusellen.

legge ut dette bildet av en stuelsning svrt avvikende fra det norske samfunnets oppfatning av hva ei pen stue er (for ikke snakke om de kritthvite, ikke-stramme leggene..) skal vrelitt flaut.Det er ikke noe forutstillingsvinduet, det vil ikkehylles over vrt langstrakte land.

Det krever bevissthet og mental trening frigjre seg fra samfunnets forventninger til og formeninger om seg selv, hvordan en er og hva en kan vise til.

Jeg har kvote p hvor mange interirkontoer jeg fr flge p instagram. Jeg tror ikke det er sunt gi plass til s mye av dette i livet mitt.

Jeg gir meg selv tillatelse til lese glamorse livsstilsbloggeret par ganger i mneden. Verdiene derepresenterer er noe jeg m skjermes fra, ellers blir jobben med oppleve frihet fra visse krav og forventninger til meg selv for stor.

Jeg forsker unng lese om alt fantastisk turutstyr som finnes p markedet, for da lper drmmene avgrde med meg og den trauste jakken med tec-7 p som ikke gr vekk blir plutselig ikke god nok.

Fine, friske kropper er ikke gode nok og det bestilles time hos plastisk kirurg for redusere p kjnnslepper. 13-ringer nsker seg silikonpupper til konfirmasjonen. Det er en del av dagens gjreml fylle leppene med resylane. Det er snn det er vre under 21.

Samfunnets stemmer hyller og rettleder og viser vei til hva slags verdier vi skal innta. Pengene vre brukes p endre allerede velfungerende kropper, p sommerens heteste mote, nye biler, nyoppusset hus, p dyre, miljforurensende ferier.

Hva om skuespillerne som fikk hovedrollene plutselig s mer ut som mannen i gata? Tenk om vi kunne f se en mann uten sixpack, en scene uten at den allerede nydelige dama har brukt stand-in i dusjen? Hva om programlederne smilte mot oss uten sminke? Hva om idolene kjrte rundt i 15 r gamle biler? Hva om det perfekte sluttet selge?

Fr var strandas enslige spradebasse en klovn, n er ikke forfengelighet lenger flaut. skryte er en ndvendighet, like betyr noe annet n.

Grensene flyttes og vi mles stadig mer i materielle, ytre verdier. I evne til utvise kontroll og selvbeherskelse. Opplevde krav og forventninger om vre perfekt er velregissert av tommelfunksjonen p sosiale medier.

Noen ganger savner jeg min skjermede oppvekst. se hvor fordomsfrie og upvirkede mine barn er overfor ytre verdier er en befrielse f ta del i. Det finnes enda ikke noe fin, finere, finest. Hierarkiet eksisterer ikke. Vre kropper er perfekte fordi de tilhrer oss. Uten sammenligning, gode nok i seg selv.

Det er min jobb forske frigjre meg fra de verdier jeg ikke nsker legge til grunn for mitt eget liv, men det er utfordrende nr et overveldende flertallforsker fortelle meg at jeg tar feil.

Del gjerne innlegget om du liker det...eller for normalisere stygge stuer og alle (nakne) kropper! ;)

45 kommentarer Skjul

Mamman Min og Meg

18.07.2015 kl.23:19

Heidi

18.07.2015 kl.23:28

Det trenger ikke ndvendigvis vre problematisk mte perfeksjon s mange steder, for jeg mener at vanskelighetene frst oppstr nr man flger opp med tenke: "Jeg m ha - eller vre - det vakre jeg ser." Eller kanskje begynner det ikke engang der, men nr man legger til et "fordi" og reduserer skjnnhet til et middel for oppn status eller bare helt enkelt for bli ansett som verdig. I stedet for felles berikelse, blir det vakre grunnlag for konkurranse. Nr sluttet det vre tilstrekkelig gjre sitt beste og leve ansvarlig og anstendig uten mtte hevde seg p alle mulige omrder?
eventyrelin@gmail.com

19.07.2015 kl.08:05

Jeg er veldig enig med deg, og lenge har jeg psttt at vi her i nord er skjermet for dette kravet om perfeksjon - fordi jeg selv ikke har opplevd noe press eller krav om vre i det minste innafor en viss standard. Men det er jo nettopp fordi jeg ikke har fulgt opp mtene med perfeksjon med et opplevd behov for vre i nrheten, fordi.. Vi mennesker har konkurrert og hevdet oss til alle tider, og vi har ogs til alle tider hatt skjnnhetsideal - normer for hva som er bra, best - men i dag er det et mye strre (potensielt) problem fordi det er s massivt gjennom sosiale medier (jf feriedebatten). Vi vil gjerne ha, eller vre som, de vi identifiserer oss med, og jeg er heldig som har venner som ikke er (i mine yne) s opptatt av materielle goder, av perfeksjon om du vil, hverken nr det kommer til klr, hus, biler, ferier, kropper.. Det er en deilig motvekt for meg nr jeg lar instagramkontoene f for mye betydning i livet mitt.
May Hilde

19.07.2015 kl.12:25

Godt skrevet, takk for la oss tenke litt lengre :)
eventyrelin@gmail.com

19.07.2015 kl.12:39

Takk selv for fin tilbakemelding! :)
Anne Hamrell

20.07.2015 kl.03:21

Bra skrevet - og noe reflektere over. Vi har mistet mye i vr velstand og med vre materielle goder. Jeg kjenner igjen min egen oppvekst - der var ikke snakke om klr ,kropp og alt skulle vre perfekt.Klrne skulle vre rene og hele,Vi hadde ikke bil,huset var gammelt men det skulle vre reint. Med andre ord mye av det du skriver...Hvordan snur vi dette?
eventyrelin@gmail.com

20.07.2015 kl.13:47

Ja, si det. Det forventes at vi skal ha mye, mer, bytte ut, kaste over en lav sko, og det er uheldig for miljet - og for manges del, selvbildet og hverdagstilfredsheten.

Jeg tenkte mye p dette med sosiale medier i dag - jeg elsker flge tur- og friluftskontoer p instagram, og finner mye glede og inspirasjon i det. S lenge det er et positivt tilskudd til mitt liv er det ikke noe galt i det, men nr jeg begynner kjenne p et unsket press eller opplever utilstrekkelighet (over det jeg ikke fr til eller mestrer) kan det bli en negativ pvirkning. Da tenker jeg at ansvaret m vre mitt, og det er jeg som m vite hvorfor jeg deler, og hvorfor jeg liker, og jeg m passe p forske opprettholde trygghet og tilfredshet i og med meg selv. Det er min jobb og mitt ansvar.

For sosiale medier har mye fint med seg, ogs. S lenge vi er bevisst og forsker tenke solidarisk i det hele. Rrende, snille og gode gjerninger som deles, for eksempel, det m da vre et gode for samfunnet vrt, tror du ikke? Men det ER vanskelig, ikke g i fella hvor vi bidrar til usunne og usanne fasader fordi det er lettere f likerklikk for vakre stuer og pene kropper.
Kari

20.07.2015 kl.14:49

Forferdelige gardiner!
eventyrelin@gmail.com

20.07.2015 kl.14:51

Haha, da skulle du sett de p soverommet! Vi lar disse henge ved siden av et annet par gardiner som til alt overml ikke er maken (og er like lite tidsriktige). ;)
anita

21.07.2015 kl.11:03

20Poeng til deg du setter ord p hva mange tenker.
Dette likte jeg !
Takk for at du reddet dagen min.
Dette er noe jeg ska ta med meg videre, jeg skal slutte lese interirblader.
Ha en strlende dag
eventyrelin@gmail.com

21.07.2015 kl.11:07

j, takk! :-) Jeg pleier kjpe interirblad til meg selv hver gang rett fr fdsel, alts hver 17-18 mned.. ;-) Lurer p hvordan jeg skal gjre det framover om vi ikke skal f flere unger..? Og takk for fine ord fra deg!
Malin

21.07.2015 kl.11:13

Hehe, s ingen stygg stue jeg og skimta s vidt noen nakene legger :p
Jeg bryr meg svrt lite om alt som skal vre perfekt, og hper jeg klarer viderefre det til mine 3 barn ogs :)
Mrs. Johansen

21.07.2015 kl.11:55

Likte lese! Kjente meg igjen i mye av det du skriver.

Litt uenig i at strendene er fylt opp av forfengelige, det er de virkelig ikke. I allefall ikke p sydenstrendene jeg har frekventert de siste ra. Jeg synes det er vidunderlig vre p strendene hvor det er s utrolig mange "uperfekte" kropper, det er en befrielse se. Og folk er tilsynelatende avslappet, fornyd og trygg med bikini- og badebuksekroppene (hurra).

Oppfordring: Ikke fl at utseendet skal hindre deg i g p stranda, du blender garantert inn!
Karoline

21.07.2015 kl.19:10

Heia deg! Mtte fler tenke som deg, og mtte denne mten vre p bli "inn"!!
Jeg heier p deg og er p ditt lag!!
eventyrelin@gmail.com

21.07.2015 kl.20:46

Hihi, beklager at det ikke var mer fl stue eller naken kropp... :-D Jeg tror ikke jeg er s opptatt av det perfekte, jeg heller, men jeg syns det er fint vre bevisst og forske reflektere over mine holdninger. Som du sier er det ikke minst betinget i et nske om overfre noen verdier jeg tror p til de fire guttene vre. :)
eventyrelin@gmail.com

21.07.2015 kl.20:48

Det avsnittet er ikke skrevet av meg, men av Karianne Gamkinn, alias Mammadamen. Jeg er fra nord, skjnner du, og her har vi kritthvite Middelhavsstrender, men det beste av alt er at man kan ha nesten hele strender for seg selv for vi har s mange av dem... ;) Jeg vet alts svrt lite om hvordan strandlivet fortoner seg, s tusen takk for kommentar. Men jeg s nylig en reportasje p nyhetene om nettopp dette temaet, og der tok de opp trenden blant stadig yngre mennesker som gr p bruk av anabole steroider. Fordi de opplever press om ha den perfekte kropp..
eventyrelin@gmail.com

21.07.2015 kl.20:49

h, tusen, tusen takk! S hyggelig skrevet, heiagjeng kan en aldri f nok av :) Jo flere vi str sammen - ikke sant? :)
krissimor

21.07.2015 kl.21:31

Takk for dette innlegget! Jeg aner ikke hvem du er, men dette var godt lese:) Mtte vi bare bli flere som tenker slik!
eventyrelin@gmail.com

21.07.2015 kl.21:34

Denne kommentaren ga meg gsehud..p en positiv mte. Jeg ser jo at statistikken skyter i vret, og er beveget over at s mange av dere deler (tusen takk!!) - og tenker jeg har truffet en nerve i samfunnet vrt, og at det m vre mange som fler det samme som meg.. Det gjr meg ydmyk og glad! :)
Leif Steinar Eikeland

22.07.2015 kl.11:10

Selv om jeg ikke vet hvem du er. M jeg bare si: Knallbra skrevet. nsket mange flere kunne tenkt slik.
Denne mten burde vrt inn for lengesiden. Slik som tida var fr :-)
eventyrelin@gmail.com

22.07.2015 kl.13:56

Tusen takk, Leif Steinar! Jeg tror det er veldig mange som tenker slik, for det er veldig mange som har delt innlegget. (Og jeg velger tro de frreste har gjort det fordi de syns gardinene er s stygge..) ;)
Camilla

22.07.2015 kl.15:24

Takk, og AMEN!
randi Mrck

22.07.2015 kl.16:17

Godt det ikke er bilde av mine gardiner p nett, for de har bare ftt en knute nederst istedet for bli lagt opp med maskin :-D
Mona

23.07.2015 kl.00:27

Jeg tenker mye av det samme som du skriver. Stakkars de som vokser opp i dag! Og s blir jeg litt skremt av se noen av forbildene dagens unge jenter har... Det verste er at man gr i fella selv ogs til stadighet. Jeg bruker lite penger p klr, sminke, interir osv. enn de fleste av mine venner. Men jeg vet ikke hvor mange ganger jeg har tenkt at "n skal jeg f... meg ha fullstendig kjpestopp i ett r", og s gr jeg i fella og kjper noe som jeg strengt tatt ikke M ha noen dager senere, bare fordi jeg fikk s fryktelig lyst p det.
Eva

23.07.2015 kl.06:40

Jeg s ingen stygge gardiner jeg... Skal jeg vra helt rlig s s jeg ingen gardiner i det heletatt. Men skal g til bake se s fort jeg er ferdig skrive. Har nemlig et problem med veta hva som er fine/stygge gardiner serru.
Men er ikke det som fikk meg til gidde i lese alt og alle komentarene .Det jeg la merke til var jo at det var TO par bein p den sofan. det var ille koselig. fotball p tv?! Riktig nok ligger du med pdden/telefon tar bilde da. Men det s ekte ut. Ekte glede kjrlighet slappe av sammen Snt er jo hyggelig. Det er nok noe som fler burde strebe mer etter f til. Avslappa hverdagskjrlighet.
Lykke til videre til deg din kjre.
eventyrelin@gmail.com

23.07.2015 kl.07:41

Takk selv :)
eventyrelin@gmail.com

23.07.2015 kl.07:42

Hahahaha, TAKK :-D Kanskje nettopp derfor du burde ha luftet dem offentlig ;)
eventyrelin@gmail.com

23.07.2015 kl.07:45

Du, jeg har ei venninne som skrev til meg etter dette innlegget og fortalte en (trist) historie, om voksne mennesker som oss som var s talende for hvordan vi lar perfekt fasade og nsket om bli likt offentlig styre oss. Jeg skal ikke dele den historien her av hensyn til gjenkjennelse osv, men hun fortalte ogs at de selv trengte ny vogn. Hun hadde begynt nske seg ei vogn som "alle bloggerne" har, og hun visste at det var bare derfor hun nsket seg den. Det mest irriterende var at om hun skulle vre rlig med seg selv s visste hun at hun kom mest sannsynlig til velge nettopp den vogna - selv om hun visste hvorfor hun ville ha akkurat den..... :) Det er vanskelig vre seg selv og velge sitt eget for man er en del av dette samfunnet og blir pvirket, enten man er 13 eller 31. Heldigvis syns jeg nettverket mitt er svrt avslappet og lite opptatt av fasade - det hjelper veldig :)
Olive Ol

24.07.2015 kl.15:21

Gode poeng og velskrevet. Reflektert. Jeg tror det er viktig at din stemme blir hrt i dagens glansbilde-fremstilling.

Kudos!
eventyrelin@gmail.com

24.07.2015 kl.15:52

Takk skal du ha, det var fine ord ta med seg! :)
Anette

25.07.2015 kl.16:51

Et godt stykke tekst lese, for jeg er helt enig.
Jeg tror vi m begynne slutte bry oss s mye.. om vre bedre enn andre og best i alt.
Vi kommer til ende opp i et nervst sammenbrudd av stress tilslutt og med s hy gjeld at vi aldri kommer til vre gjeldsfrie.

Kari: Forferdelige gardiner? Hvem bryr seg egentlig…
eventyrelin@gmail.com

25.07.2015 kl.21:05

Tusen takk for kommentaren din, Anette. Jeg setter snn pris p hver og en av dere som skryter. S mange ganger har jeg ftt begynnende "hetta" over erkjennelsen av at s mange av dere deler dette innlegget, og s mange ganger har jeg ftt trang til lese over teksten, finjustere ord, dobbeltsjekke for skrivefeil osv osv osv....men hver gang sier jeg til meg selv at det er godt nok, som det er. Jeg trenger ikke perfekt, men det er en velse. :) Og jeg er helt enig - hvem bryr seg, egentlig? Skal vi bruke penger p kjpe nye gardiner til stua som vi ikke har pusset opp enda, som gjr at vi ikke vet hvor mange vinduer vi ender opp med - eller henge opp de fra 1990 og unng bidra til enda mer bruk og kast..? :) Akkurat der er valget enkelt for meg i alle fall :)
Torill

28.07.2015 kl.10:26

Jeg mtte scrolle bildet opp igjen for se den "forferdelige stua". Jeg s bare et par som satt tett sammen i sofaen. "S hyggelig", tenkte jeg. Har enn ikke ftt med meg gardinene jeg ser er kommentert.
eventyrelin@gmail.com

28.07.2015 kl.13:37

Det er fascinerende de ynene man ser med, Torill.. :) Etter dette innlegget begynte jeg tenke p hvordan smak formes, hvordan vi har s lett for like det som majoriteten sier at de liker. Hvordan ogs jeg lar meg pvirke til like (og ha lyst p) noe bare jeg ser det nok mange ganger. Det er jo ogs potensiell skummel, denne flokkmentaliteten, ikke sant?
fivrelden

02.08.2015 kl.13:23

Det er min jobb forske frigjre meg fra de verdier jeg ikke nsker legge til grunn for mitt eget liv, men det er utfordrende nr et overveldende flertall forsker fortelle meg at jeg tar feil.

Dette er veldig klokt sagt. Takk. :)
Roffe

02.08.2015 kl.13:54

Har meldt meg ut av dette for lenge siden, egentlig aldri vrt en del av dette perfekte, men selvflgelig merket maset i media om at man skal vre snn, ha sixpack og se slik ut osv.
Er 37 r og synes synd p ungdommen og unge voksne som er s trollbundet av sosiale medier og diverse tvprogram som hyller idoler og perfekte mennesker.
Har observert dette p nrt holdt blant annet med yngre kolleger og fam.medl.,
man har lyst til ta tak i dem, riste dem og si "VKN OPP, det er ikke virkeligheten, slutt se p det der..., du er fin nok som du er...VKN OPP, HALLOOO!!!!" Frustrerende vre vitne til og man lurer p hvordan det vil ende med disse.
Aron Elgstuen

02.08.2015 kl.13:54

Hei!
Du vil ha oss til tenke som disse skalte "EU migrantene" gjr,
hige etter stygge ting, skitt og rot, gjre fra seg hvor som helst,
fordi forbedring ikke betyr noe?
"Stygg stue, naken kropp" er bevis p barnslig dumhet uten
sidestykke.
eventyrelin@gmail.com

04.08.2015 kl.19:29

Hei, og takk for kommentar. Det er flere aspekter ved dine pstander jeg nsker besvare, men jeg er i srdeles harmonisk og muntert sinnelag. La meg derfor bare presisere at jeg p ingen mte er i mot det som er vakkert. omgi oss med skjnnhet er helsefremmende, grntareal i bykjernen og blomster p bordet som eksempel. Kvalitet har jeg heller ikke tenkt snakke ned, med fire gutter i hus velger jeg dyre, skalte merkeklr, fordi de holder ute en hel dag om vinteren, og kan fortsatt arves. Det jeg ikke liker er flokkmentaliteten og vr felles evne til bare elske det alle andre elsker. Khler-vasen som eksempel (beklager om jeg har stavet feil, jeg forsker ikke vre s opptatt av snt). Skader det noen at vi har gardiner fra 90-tallet hengende foran vinduene vre? Nei, det kan jeg virkelig ikke se. Live and let live..
eventyrelin@gmail.com

04.08.2015 kl.19:31

Jeg har gtt rundt i en ds, ikke sett, ikke skjnt. Jeg kunne helt klart trengt noen som deg for noen r siden. Som ropte at jeg mtte vkne. Som lurte p hvor mine perspektiver var. Og jeg kommer definitivt til trenge stadige oppvkninger underveis i dette livet, fortsatt.. Takk for fin kommentar!
eventyrelin@gmail.com

04.08.2015 kl.19:32

Takk selv, jeg setter snn pris p tilbakemeldinger fra dere som leser!
eventyrelin@gmail.com

05.08.2015 kl.22:07

Takk for s hyggelig kommentar fra deg..! Vi har fire ste sm som ligger til lading om natta, og ingen barnevakter her vi bor, s skal vi ha litt hverdagsromantikk ender det ofte med at vi m srge for gjennomfre innenfor husets fire vegger (evt maling av en vegg sammen med babycallen p...) ;) Bildet er helt autentisk, fra en kveld med bare oss to og avslapning. Hva som er fine eller stygge gardiner er jo bare en smakssak, og jeg kjenner jeg tenker det er litt fint med noen som ikke liker det absolutt alle andre liker. Der er jeg helt klart for drlig selv :)
Liisa

06.08.2015 kl.09:57

Aaalt er jo s bra p face...

Jeg er glad jeg er fornyd med bde meg selv og mine omgivelser jeg og at jeg har beholdt de grunnleggende, bra verdiene her i livet.
Det har faktisk ingen verdi ha det beste og flotteste av alt pluss botox og restylane hvis du uansett ikke er fornyd med deg selv! -For grunnen til at man jo har alt s "perfekt" rundt seg, bunner ofte i lav selvtillit og forvrengte kroppsbilder.

Nei, vr den du er! Gi slipp p den falske fasaden!
eventyrelin@gmail.com

06.08.2015 kl.10:49

Ja, mye er fra p Facebook, likevel fler jeg meg veldig heldig som har venner der som slenger sure miner, klager og offer seg - ogs. Med mye selvironi og humor. S for meg er det ikke bare perfekt fasade der, heldigvis. Men jeg finner det, om jeg oppsker det, og jeg lar meg pvirke, dersom jeg ikke er bevisst. S jeg har aldri flt at jeg selv, eller de jeg kjenner, viser en skalt falsk fasade p sosiale medier, men at det er enklere fortelle om solskinnshistoriene fordi det er det folk virker til helst vil hre om, det tror jeg. Kanskje det hadde vrt enklere uten den tommelen? :)
Ellen

16.08.2015 kl.15:31

Pene ftter.. Synes jeg :)
eventyrelin@gmail.com

18.08.2015 kl.14:43

Tusen takk :) :)

Skriv en ny kommentar

hits